Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2007

Μη με ανακατεύεις με τη διαφήμισή σου


15 Ιανουαρίου 1964
"Στο διάολο εσύ και τα λεφτά σου μπάσταρδε. ΣΤΟΠ. Αρνούμαι το βραβείο. ΣΤΟΠ. Δεν το ζήτησα ποτέ. ΣΤΟΠ. Με ποταπότητα ανακατεύεις τον καλλιτέχνη, παρά τη θέλησή του, με τη διαφήμισή σου. ΣΤΟΠ. Απαιτώ δημόσια διαβεβαίωση οτι δεν έχω συμμετάσχει στο γελοίο παιχνίδι σου".

Άσγκερ Γιόρν προς τον Χάρρυ Γκουγκενχάιμ
τού περίφημου "Μουσείου Γκουγκενχάιμ",
[αναφέρεται στο βιβλίο "Guy Debord, CORRESPONDANCE", τόμος 2)

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2007

Αποτίμηση της συναυλίας 14 Δεκέμβρη

Μετά και από τον χτεσινό απολογισμό που κάναμε στην Villa Amalias με την «ομάδα συναυλιών» της, μπορούμε να καταθέσουμε έναν ανοιχτό απολογισμό σε σχέση με την συναυλία της Παρασκευής. Παρεμπιπτόντως, δεν θα είχε νόημα να επικαλεστούμε την αναγκαιότητα επιλογής μιας πιο νευρικής επικοινωνίας με το στήσιμο αυτού του ιστολογίου, αν δεν προχωρούσαμε σε τέτοιου είδους καταχωρήσεις.
Καταρχήν στα θετικά κατατίθεται η ζεστή ανταπόκριση πολλών ανθρώπων στο κάλεσμα. Δεν έχει σημασία η ποσότητα (που ήταν αναμφισβήτητα πέρα των προσδοκιών μας) όσο η ποιότητα, η δεκτικότητα και η υπομονή (που ήταν αναμενόμενα αλλά και που έχει πάντα σημασία να επιβεβαιώνονται).
Η προσέλευση τόσων ανθρώπων είναι γεγονός ότι δημιούργησε πρόβλημα όσον αφορά την υποδομή φιλοξενίας του κατειλημμένου σπιτιού. Πρόβλημα περισσότερο στον ίδιο τον κόσμο που δυσκολευόταν να παρακολουθήσει (υπήρχε δυστυχώς αρκετός κόσμος που αποχώρησε μια και δεν μπορούσε να μπει στο κτίριο), μέσα σε συνθήκες ασφυκτικής ατμόσφαιρας με πολύ καπνό και ελάχιστο οξυγόνο. Στον αντίποδα βεβαίως αυτής της επιχειρηματολογίας είναι η επιβεβαίωση της επιλογής του χώρου σε σχέση με την αλληλεγγύη. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι που πέρασαν ή παραβρέθηκαν στην εκδήλωση μπόρεσαν να έχουν μια απτή σχέση με έναν κατειλημμένο χώρο, να έχουν μια εμπειρία πέρα από την κυριαρχική κατασυκοφάντηση και διαστρέβλωση των χαρακτηριστικών του. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργείται μια κοινωνική ασπίδα γύρω από το εγχείρημα που προφανώς θα δυσκολέψει την καταστολή του χώρου στο βαθμό που η αστυνομική προπαγάνδα ακυρώνεται. Έτσι, πιστεύουμε ότι η κατανόηση για τις δύσκολες συνθήκες συμμετοχής στην εκδήλωση είναι δεδομένη.
Στα πολύ αξιόλογα θετικά δεν μπορεί παρά να αναφερθεί και η συγκέντρωση 1.100 ευρώ στο κουτί οικονομικής ενίσχυσης για τους φυλακισμένους και διωκόμενους συντρόφους-ισσες. Το αξιοσημείωτο αυτό ποσό, μετά από κοινή συμφωνία, θα αποδοθεί στην συλλογικότητα της Terra Incognita, από την Θεσσαλονίκη, που τις ίδιες μέρες διοργάνωσε κι αυτή εκδήλωση αλληλεγγύης και οικονομικής ενίσχυσης για τον φυλακισμένο Β. Μποτζατζή και τους διωκόμενους συντρόφους στην πόλη. Τα κριτήρια περιλαμβάνουν την άμεση αναγκαιότητα καταβολής των χρημάτων στην συγκεκριμένη περίπτωση αφενός και αφετέρου την δεδομένη προς το παρόν κάλυψη των αναγκών των άλλων φυλακισμένων συντρόφων-ισσών.
Στα αρνητικά, όπως εμείς αποτιμάμε την απόπειρα, είναι οι λιγοστές αδυναμίες επικοινωνίας με την Vila Amalias σε οργανωτικό επίπεδο, λιγοστές αλλά που θα μπορούσαν και να αποφευχθούν. Οι αδυναμίες αυτές βαραίνουν απόλυτα την δική μας μεριά.
Η σύμπραξη αυτή με την φιλόξενη κατάληψη της Vila Amalias αποτιμάται με θετικό πρόσημο και αποτελεί ένα σημείο αναφοράς, ως κοινή εμπειρία, τόσο όσον αφορά την απαιτούμενη σαφή αποτύπωση συμφωνιών και διαφωνιών σε ζητήματα αυτοοργάνωσης όσο και την κατοχύρωση σχέσεων με ενδεχόμενες κοινές δυνάμεις και προοπτικές.

Οι επόμενες αντίστοιχες βραδιές έρχονται
όχι στο επιτηδευμένο σκοτάδι των στημένων σκηνικών
αλλά στο δυνατό φως των κοινωνικών αντιστάσεων
και της αυθεντικής επικοινωνίας

Καλή αντάμωση

Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2007



Το κίνητρο της επιλογής μας για συναυλία στην Villa Amalias είναι η αλληλεγγύη. Η παρουσίαση του έργου μας σε έναν αυτοδιαχειριζόμενο αντιεξουσιαστικό κατηλειμμένο χώρο, όπως είναι η Villa, είναι η κατάθεση αυτού που μας συνέχει, της πεμπτουσίας μας ως ομάδας, στην στήριξη και ενδυνάμωση του εγχειρήματος. Σε μια εποχή που οι κατηλειμμένοι χώροι βρίσκονται στο στόχαστρο της κρατικής καταστολής, με πρόσχημα τις κάθε είδους καπιταλιστικές «αναπλάσεις», δεν θα μπορούσαμε να λείπουμε από το πλάι τους. Οι όποιες διαφορές υπάρχουν στις επιλογές μας ως εγχειρήματα δεν είναι ικανές να αναιρέσουν την έκφραση της έμπρακτης αλληλεγγύης. Εξάλλου, η ίδια η έννοια της αλληλεγγύης προϋποθέτει γόνιμα πεδία κριτικής και δεν σημαίνει απαραίτητα ταύτιση απόψεων και αντιλήψεων.

Το περιεχόμενο της συναυλίας αφορά σε ό,τι εφάπτεται της ανθρώπινης δημιουργικότητας, την αντίσταση στην κυριαρχική θέσμιση του πεδίου της έμπνευσης, της πραγμάτωσής της, της αισθητικής, της διαχείρισης των έργων, την αποκαθήλωση της διαχωρισμένης από της καθημερινή ζωή τέχνης, την απεξάρτηση από τις εμπορευματικές σχέσεις, την κριτική στους θεαματικούς κώδικες με προοπτική το ξεπέρασμά τους.

Με δεδομένη από μεριάς μας την παρουσίαση μιας τριλογίας που έχουμε ετοιμάσει με θέμα τη Μακρόνησο, βασισμένη στα ποιήματα του Τ. Πατρίκιου: «προσχέδια για τη Μακρόνησο», η πολιτική αναφορά στις φυλακές και τον εγκλεισμό στις μέρες μας είναι αυτονόητη. Επειδή κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει ούτε στιγμή τους συντρόφους –και όχι μόνο- που βρίσκονται στις φυλακές, οι στίχοι και οι μουσικές που θα προσπαθήσουν να μας μεταφέρουν στην ψυχική και συγκινησιακή κατάσταση του εγκλεισμού, ενός εγκλεισμού που παραμένει αναλλοίωτος μέσα στην ιστορία (ιδιαίτερα αν σκεφτούμε τα σύγχρονα στρατόπεδα συγκέντρωσης μεταναστών και τα διάφορα απανταχού «γκουαντανάμο»), είναι ένας τρόπος, αφενός μεν, να τους νιώσουμε κοντά μας, ανάμεσά μας, αφετέρου, στην υλική διάσταση, δημιουργείται μια συλλογική αφορμή ώστε κάθε είδους έσοδο από συνεισφορές στην εκδήλωση να κατατεθεί για τις άμεσες υλικές ανάγκες τους.

Ραντεβού λοιπόν στη Villa Amalias στις 14 Δεκέμβρη στις 10 το βράδυ.

Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2007

αδόκιμες επιχειρηματικές εκμεταλλεύσεις και άλλα ευτράπελα της ιστορίας

O δισκογραφικός μηχανισμός, απ' τη στιγμή που θα εκδοθεί ένα μουσικό έργο, αναλαμβάνει την εκμετάλλευσή του κάνοντας κινήσεις που δεν είναι πάντα και τόσο δόκιμες. Σχετικά με τη διαφήμιση που κι εγώ είδα με έκπληξη στην τηλεόραση, θέλω να αναφέρω τα εξής: Η μουσική του "2", καθώς και όλων των υπολοίπων έργων μου, μου ανήκει καλλιτεχνικά, αλλά δεν σημαίνει ότι μου ανήκει και η εκμετάλλευσή της. Είναι προφανές ότι το κόστος των παραγωγών μου είναι τέτοιο που δεν μπορώ σε οικονομικό επίπεδο να ανταπεξέλθω μόνος μου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες που μετέχουν σε αυτό να εκμεταλλεύονται τα δικαιώματα των συνθέσεών μου. Έτσι και στην περίπτωση αυτή η τύχη του συγκεκριμένου κομματιού ορίστηκε από άλλους ανθρώπους. Είναι φανερό ότι δεν συμπαθώ τα καζίνο, τη φιλοσοφία τους και τη φιλοσοφία του τζόγου. Η μοναδική ενημέρωση που είχα ηταν ότι θα διαφημιστεί η αναδάσωση της Πάρνηθας χρησιμοποιώντας την μουσική μου, χωρίς να έχω έλεγχο και δικαίωμα ελέγχου για το διαφημιστικό προϊόν.

Κωνσταντίνος Β., Λάιφο 22-28.11.2007, σελ 3